| ||||||
ضربهگیر و قطعات لاستیکی
یکی از متداولترین مواد برای قطعات خودرو، لاستیک است که پردازش آن راحت و آسان است. جنس قطعات لاستیکی معمولا لاستیک طبیعی (NR)، SMR، سیلیکون یا EPD است. قطعات لاستیکی خودرو میتوانند در کاربردهای مختلفی مانند بالشتک، آببندی، عایقبندی، میرایی لرزش، کاهش نویز و ... در خودرو مورد استفاده قرار بگیرند. با این حال، عملکرد و دوام قطعات به نوع، درجه و کیفیت لاستیک مورد استفاده بستگی دارد. بنابراین، شما باید قطعات لاستیکی مناسب خودرو را بر اساس نیاز و مشخصات خود انتخاب کنید. در ادامه با انواع قطعات لاستیکی خودرو سنگین و به خصوص ضربه گیر لاستیکی آشنا میشویم. انواع قطعات لاستیکی خودروانواع متداول قطعات لاستیکی خودرو که در قسمتهای مختلف خودرو یافت میشوند به شرح زیر است:
چگونه قطعات لاستیکی خودرو را انتخاب کنیم؟انتخاب قطعات لاستیکی مناسب برای وسیله نقلیه شما به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله: عملکرد و محل قطعهقطعات مختلف نقشها و الزامات متفاوتی در خودرو دارند. بنابراین هنگام انتخاب نوع و درجه لاستیک باید عملکرد و محل قرارگیری قطعه را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، واشر لاستیکی که برای آببندی خطوط سوخت استفاده میشود، باید در برابر روغن و حرارت مقاوم باشد، در حالی که واشر لاستیکی که برای آببندی پنجرهها استفاده میشود، باید در برابر اشعه UV و هوا مقاوم باشد. کیفیت و دوام قطعههمه قطعات لاستیکی کیفیت یکسانی ندارند. عملکرد و طول عمر قطعات بسته به کیفیت و درجه لاستیک استفاده شده میتواند متفاوت باشد. بنابراین در انتخاب نوع و درجه لاستیک باید کیفیت و دوام قطعه را در نظر بگیرید. لاستیک طبیعی خاصیت ارتجاعی و ارتجاعی خوبی دارد، اما در برابر گرما و روغن مقاومت ضعیفی دارد، در حالی که لاستیک مصنوعی در برابر گرما و روغن مقاومت بهتری دارد اما کشش و ارتجاعی کمتری دارد. هزینه و در دسترس بودن قطعههزینه و در دسترس بودن قطعات لاستیکی خودرو بسته به نوع، درجه و مقدار لاستیک مورد استفاده میتواند متفاوت باشد. بنابراین، هنگام انتخاب نوع و درجه لاستیک، باید بودجه و در دسترس بودن خود را در نظر بگیرید. خودروهای مدرن از بسیاری از سیستمهای مرتبط با یکدیگر ساخته شدهاند. هر یک از این سیستمها عملکرد متفاوتی دارند و برای عملکرد صحیح و ایمن خودرو به عنوان یک مجموعه کلی ضروری هستند. هر یک از این سیستمها از محصولات الاستومری و پایه لاستیکی متعددی استفاده میکنند. استفاده از الاستومر در صنعت خودروسیستمهای اصلی خودرو شامل موتور، سوخت، اگزوز، خنککننده، روغنکاری، گیربکس، پیشرانه، محور، فرمان، ترمز، الکترونیک، سیستم تعلیق، تهویه مطبوع و گرمایش و شاسی (شامل بدنه، چرخها و لاستیکها) است. هر یک از این سیستمها عملا در هر وسیله نقلیه موتوری یافت میشود و هر یک از این سیستمها برای تعامل و پشتیبانی از یکدیگر طراحی شدهاند. همه این سیستمها از بسیاری از محصولات لاستیکی و الاستومری استفاده میکنند.
قطعات لاستیکی خودرو در چه بخشهایی هستند؟هر یک از سیستمهای منفرد که بخشی از خودروهای مدرن هستند، شامل قطعات لاستیکی و الاستومری متعددی است. هر یک از این قطعات باید مطابق با مشخصات عملکرد مورد نیاز در آن سیستم خاص طراحی و ساخته شوند. نمونههایی از سیستمها و قطعات لاستیکی یا الاستومری که برای آن سیستم ضروری هستند عبارتند از: موتور، یکی از مراکز اصلی قطعات لاستیکی خودروموتور خودرو انرژی مورد نیاز برای حرکت خودرو را تولید میکند. این انرژی میتواند با تبدیل سوختهایی مانند بنزین یا گازوئیل یا از بار الکتریکی ذخیره شده در باتریها به انرژی مکانیکی تولید شود. معمولا فشار ناشی از فرآیند احتراق داخلی سوخت به طور مستقیم به قطعات مکانیکی اعمال میشود و باعث حرکت آن قسمتهای مکانیکی میشود. این حرکت از طریق گیربکس به سیستم انتقال قدرت منتقل میشود و در نهایت حرکت چرخها را تامین میکند. الاستومرهای مورد استفاده در موتورهای خودرو باید در دماها و فشارهای بالا و قرار گرفتن در معرض سوخت و روغن پایداری داشته باشند. برخی از قطعات مبتنی بر لاستیک و الاستومری که معمولا در سیستمهای موتور خودرو استفاده میشوند:
قطعات لاستیکی خودرو در سیستمهای سوخت و انتشارسیستم سوخت شامل مخزنی برای ذخیره سوخت، لولهها، پمپها، فیلترها و انژکتورها یا کاربراتوری برای کنترل مخلوط سوخت و هوای لازم برای احتراق مناسب است. عملکرد سیستم انتشار گازهای سوخته شده از محفظه احتراق به خارج است. یک سیستم انتشار معمولی خودرو شامل منیفولد اگزوز، لولهها، مبدل کاتالیزوری (که انتشار مضر هیدروکربنها، مونوکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن را در جو کاهش میدهد) و یک صدا خفه کن (برای کاهش انتشار نویز) است. الاستومرهای مورد استفاده در سوخت خودرو و سیستمهای انتشار باید تحمل دماهای بالا و قرار گرفتن در معرض سوخت، روغن و گازهای خورنده را از خود نشان دهند. برخی از قطعات مبتنی بر لاستیک و الاستومری که معمولا در سیستمهای سوخت و آلایندگی خودرو استفاده میشوند:
کاربرد قطعات لاستیکی در سیستمهای خنک کننده موتورسوزاندن کنترل شده سوخت در یک موتور احتراق داخلی، گرمای زیادی را به عنوان محصول جانبی تولید میکند. اگر موتور خنک نشود در اثر حرارت از بین میرود. برخی از خودروها دارای موتورهای خنککننده هوا هستند، که در آن حجم زیادی از هوای بیرون بر روی موتور قرار میگیرد، موتوری که به گونهای طراحی شده است که سطح بیرونی زیادی برای دفع گرما داشته باشد. اکثر خودروهای مدرن که دارای موتورهای خنکشونده با مایع هستند، معمولا یک سیستم گردش خون بسته شامل گذرگاههای داخل بلوک موتور و سرها، یک پمپ آب برای به گردش درآوردن مایع خنککننده مایع، یک ترموستات برای کنترل دمای مایع خنککننده، یک رادیاتور برای خنککننده مایع خنککننده، یک درپوش رادیاتور برای کنترل فشار در سیستم و شیلنگهای متصل برای انتقال رادیاتور بین موتور.
قطعات لاستیکی در سیستمهای روغن کاری موتورعملکرد سیستم روانکاری برای کاهش سایش ناشی از اصطکاک قطعات فلزی متحرک و همچنین انتقال گرمای اضافی است. در موتور، سیستم روغنکاری به گردش در میآید و روغن را به تمام قسمتهای متحرک موتور میرساند و روغن را جمعآوری، تمیز و خنک کرده و دوباره به گردش در میآورد. الاستومرهای مورد استفاده در سیستمهای روغن کاری موتور خودرو باید تحمل دما و فشار بسیار بالا و قرار گرفتن در معرض سوخت، روغن و سایر مواد شیمیایی را از خود نشان دهند. برخی از قطعات مبتنی بر لاستیک و الاستومری که معمولا در سیستمهای روغن کاری موتور خودرو استفاده میشوند:
قطعات لاستیکی خودرو در سیستمهای انتقالنیروی مکانیکی موتور از طریق سیستم انتقال قدرت به میل محرک منتقل میشود. گیربکس از یک سیستم به هم پیوسته از چرخ دندهها، شفتها، مجموعههای کلاچ و اجزای الکتریکی تشکیل شده است. گیربکس از طریق یک سری نسبت دنده، سرعت بالای موتور احتراق داخلی را به سرعت چرخ آهستهتر کاهش میدهد و گشتاور را در این فرآیند افزایش میدهد. الاستومرهای مورد استفاده در سیستمهای انتقال خودرو باید تحمل دماهای بالا، گشتاور و قرار گرفتن در معرض سوخت، روغن، انتقال و سیالات دیفرانسیل را از خود نشان دهند. برخی از قطعات لاستیکی و الاستومری که معمولاً در سیستم انتقال خودرو استفاده می شوند:
سیستمهای انتقال قدرتنیروی حاصل از میل لنگ موتور به گیربکس منتقل میشود. خروجی گیربکس از طریق یک میل محرک به یک یا چند دیفرانسیل منتقل میشود که به نوبه خود به چرخها نیرو میدهد. الاستومرهای مورد استفاده در سیستمهای پیشرانه خودرو باید در برابر دماهای بالا و نیروهای گشتاور و قرار گرفتن در معرض سوخت، روغن و سایر مواد شیمیایی تحمل داشته باشند. برخی از قطعات مبتنی بر لاستیک و الاستومری که معمولا در سیستمهای پیشرانه خودرو استفاده میشوند:
محورها برای انتقال گشتاور حرکتی به چرخها و همچنین حفظ موقعیت چرخها نسبت به یکدیگر و بدنه خودرو عمل میکنند. محورهای موجود در سیستم نیز باید وزن وسیله نقلیه به علاوه هر بار را تحمل کنند. الاستومرهای مورد استفاده در محورهای خودرو باید تحمل دماهای بسیار بالا و نیروهای گشتاور و قرار گرفتن در معرض سوخت، روغن و سایر مواد شیمیایی را از خود نشان دهند. برخی از قطعات مبتنی بر لاستیک و الاستومری که معمولا در سیستمهای محور خودرو استفاده میشوند:
سیستمهای فرمانیک سیستم فرمان برای کنترل جهت حرکت در یک وسیله نقلیه در حال حرکت ضروری است. انواع مختلفی از سیستمهای فرمان وجود دارد که هر کدام از یک سری چرخهای متصل، میلهها، مفاصل و اتصالات تشکیل شده است. بسیاری از سیستمهای فرمان شامل فرمان هیدرولیک یا برقی برای کمک به حرکت چرخش فرمان هستند. الاستومرهای مورد استفاده در سیستمهای فرمان خودرو باید در برابر دماهای بسیار بالا و نیروهای گشتاور و قرار گرفتن در معرض سوخت، روغن و سایر مواد شیمیایی تحمل داشته باشند. برخی از قطعات لاستیکی و الاستومری که معمولا در سیستمهای فرمان خودرو استفاده میشوند:
قطعات لاستیکی خودرو در سیستمهای ترمزسیستم ترمز یکی از عملکردهای ضروری خودرو است. زیرا کند و متوقف کردن ماشین اهمیت زیادی در هنگام رانندگی دارد. ترمزهای هوا معمولا در وسایل نقلیه سنگینتر مانند کامیونها استفاده میشوند، در حالی که سیستمهای ترمز هیدرولیک (اغلب با یک تقویتکننده خلاء - یعنی «ترمزهای قدرت») در وسایل نقلیه کوچکتر مانند خودروهای سواری استفاده میشوند.
سیستمهای الکترونیکسیستمهای جرقهزنی و روشنایی، از جمله دینام و باتری، در خودروهای تجاری اولیه وجود داشت. در خودروهای مدرن، سیستمهای کنترل الکترونیکی علاوه بر این، برای کنترل هر یک از زیرسیستمهای دیگر که خودرو را تشکیل میدهند، عمل میکنند. ماژولهای الکترونیکی جداگانه موتور، گیربکس و شاسی را کنترل میکنند، در حالی که سایر ماژولهای الکترونیکی به ایمنی، کمک راننده، راحتی سرنشینان و سرگرمی کمک میکنند. در هر یک از این ماژولها، واحدهای حسگر دادهها را به یک واحد کنترل الکترونیکی مرکزی ارسال میکنند که به طور فعال زیرسیستم را در زمان واقعی کنترل میکند. همه این سیستمهای الکترونیکی باید به درستی عایقبندی شده و از رطوبت و کثیفی محافظت شوند.
انواع ضربه گیر لاستیکی در سیستم تعلیق خودروسیستم تعلیق خودرو با دور نگه داشتن سرنشینان خودرو از صدای جاده، ارتعاشات و دستاندازها به هندلینگ جاده و ترمز و کیفیت سواری کمک میکند. سیستم تعلیق همچنین از خود خودرو و هرگونه محموله در برابر آسیب و سایش محافظت میکند. علاوه بر این به ایمنی و لذت بردن بیشتر از رانندگی کمک میکند. الاستومرهای مورد استفاده در سیستمهای تعلیق خودرو باید تحمل دماهای بسیار بالا، نیروهای فشار و گشتاور و قرار گرفتن در معرض سوخت، روغن و سایر مواد شیمیایی را از خود نشان دهند. برخی از قطعات لاستیکی و الاستومری که معمولا در سیستمهای تعلیق خودرو استفاده میشوند:
سیستم های تهویه مطبوع و گرمایشواحدهای تهویه مطبوع خودرو قبل از اواسط دهه 1990 از مخلوطهای مختلفی از گازهای معدنی حاوی کلر (CFC) به عنوان مبرد استفاده میکردند. کلر موجود در این ترکیبات هنگامی که در محیط آزاد میشود، باعث آسیب به لایه ازن اتمسفر میشود. بنابراین، اخیرا، مبردهای مختلف، به ویژه ترکیب هیدروکربنی ایزوپنتان و ایزوبوتن ساخته شده است. برخی از قطعات لاستیکی و الاستومری که معمولا در سیستمهای تهویه مطبوع و گرمایش خودرو استفاده میشوند:
قطعات لاستیکی در بدنه خودروبدنه خودرو سرنشینان و محموله خودرو را نسبت به محیط بیرون ایزوله و محافظت میکند. بدنه معمولا دارای چندین قسمت متحرک مانند در و پنجره است. الاستومرهای مورد استفاده در بدنه خودروها باید بتوانند ویژگیهای آببندی را تحت شرایط محیطی متفاوت از جمله قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش و قرار گرفتن در معرض سوخت، روغن و سایر مواد شیمیایی حفظ کنند. برخی از قطعات لاستیکی و الاستومری که معمولا در بدنه خودرو استفاده میشود:
منبع: technoad | onisrubber
|
||||||
| ||||||
© حقوق کپی برداری برای سامانه جامع راه گاه محفوظ می باشد . طراحی و برنامه نویسی توسط طراحی و توسعه وب سایت صبا |