.:: سامانه جامع راه گاه - دسته موتور و دسته گیربکس ::.
gear gear
سامانه جامع راه گاه
لیست محصولات

دسته موتور و دسته گیربکس

 

دسته موتور و دسته گیربکس
برند خودرو  
همه
کشنده و کامیون بنز
کشنده ولوو
کشنده اسکانیا
کشنده داف
کشنده رنو
  نمایش موارد بیشتر
برند قطعه  
همه
Febi
Gumet
HD
RG100
Sem
  نمایش موارد بیشتر
وضعیت گارانتی  
همه
با گارانتی
بدون گارانتی
دسته موتور کامیون و کشنده رنو
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور کامیون و کشنده رنو
دسته موتور کشنده و کامیون رنو
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور کشنده و کامیون رنو
دسته موتور کشنده و تریلی اسکانیا
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور کشنده و تریلی اسکانیا
دسته موتور کشنده و تریلی اسکانیا
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور کشنده و تریلی اسکانیا
دسته موتور کشنده و تریلی رنو
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور کشنده و تریلی رنو
دسته موتور کشنده ولوو FL, VM برند RG100
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور کشنده ولوو FL, VM برند RG100
دسته موتور کشنده اسکانیا
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور کشنده اسکانیا
دسته موتور کشنده داف
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور کشنده داف
دسته موتور کشنده رنو
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور کشنده رنو
دسته موتور اتوبوس ولوو B برند RG100
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور اتوبوس ولوو B برند RG100
دسته موتور اسکانیا
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور اسکانیا
دسته موتور اسکانیا
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور اسکانیا
دسته موتور تریلی  رنو
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور تریلی رنو
دسته موتور تریلی و کشنده رنو
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور تریلی و کشنده رنو
دسته موتور تریلی اسکانیا
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور تریلی اسکانیا
دسته موتور تریلی رنو
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور تریلی رنو
دسته موتور جلو داف یورو 6
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور جلو داف یورو 6
دسته موتور جلو رنو C/K/T برند RG100
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور جلو رنو C/K/T برند RG100
دسته موتور دو پیچ عقب رنو C/K/T برند RG100
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور دو پیچ عقب رنو C/K/T برند RG100
دسته موتور رنو میدلام برند Febi
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور رنو میدلام برند Febi
دسته موتور رنو میدلام برند HD
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور رنو میدلام برند HD
دسته موتور سه پیچ کشنده و اتوبوس اسکانیا برند Febi
دسته موتور سه پیچ کشنده و اتوبوس اسکانیا برند Sem
دسته موتور سه پیچ کشنده، کامیون و اتوبوس اسکانیا RG100
دسته موتور سه پیچ اتوبوس اسکانیا RG100
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور سه پیچ اتوبوس اسکانیا RG100
دسته موتور سه پیچ اسکانیا برند Gumet
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور سه پیچ اسکانیا برند Gumet
دسته موتور عقب تک پیچ بنز آتگو برند RG100
دسته موتور عقب دو پیچ اتوبوس بنز 457 برند RG100
دسته موتور عقب داف یورو 6
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته موتور عقب داف یورو 6
دسته گیربکس کشنده و کامیون اسکانیا برند Gumet
دسته گیربکس کشنده و کامیون اسکانیا برند Sem
دسته گیربکس کشنده اسکانیا برند Febi
دسته موتور و دسته گیربکس
دسته گیربکس کشنده اسکانیا برند Febi
دسته موتور دو پیچ کشنده و کامیون ولو FH و FM برند GUMET
دسته موتور دو پیچ کشنده و کامیون ولو FH و FM برند SEM
دسته موتور دو پیچ کشنده و کامیون ولو FH و FM برند SPCO
دسته موتور دو پیچ کشنده و کامیون ولوو FH و FM برند RG100
دسته موتور دو پیچ کشنده و کامیون ولوو FH و FM برند UP
دسته موتور چهار پیچ کشنده و کامیون ولو FH و FM  برند SEM
دسته موتور چهار پیچ کشنده و کامیون ولو FH و FM  برند UP
دسته موتور چهار پیچ کشنده و کامیون ولوو FH و FM برند GUMET

1
2
3

وقتی در مورد دسته موتور می‌شنوید، احتمالا اصلا فکرش را نمی‌کنید که این قطعه تا چه حد در عملکرد خودرو تاثیر داشته باشد! دسته موتور نقش مهمی در کارکرد یکنواخت وسیله نقلیه، راحتی بیشتر، پایداری و کاهش سایش موتور دارد. چه راننده باشید، چه فروشنده قطعات یدکی خودرو و چه تعمیرکار، یاد گرفتن کمی اطلاعات در مورد دسته موتور و دسته گیربکس می‌تواند مفید باشد. در ادامه در مورد انواع دسته موتور، دلیل اهمیت آنها، نحوه عملکرد و نحوه تعویض آنها صحبت می‌کنیم. همچنین علائم رایج خرابی دسته موتور و عواقب احتمالی رانندگی با این قطعه آسیب پذیر را نیز بررسی خواهیم کرد. 

دسته موتور چیست؟

دسته موتور قطعه‌ای در خودرو است که موتور را روی شاسی یا فریم خودرو محکم می‌کند. وظیفه اصلی دسته موتور نگه داشتن موتور در موقعیت فعلی خود، جذب ارتعاشات ناشی از حرکت موتور و جلوگیری از حرکت بیش از حد موتور است. بدون وجود این قطعه، موتور در حین رانندگی لرزش‌ها و حرکات ناخواسته‌ای انجام می دهد که باعث ناراحتی راننده و صدای بیش از حد می‌شود و حتی می‌تواند به سایر قسمت‌های بسیار مهم خودرو آسیب برساند. دسته گیربکس نیز قطعه دیگری است که به گیربکس متصل می‌شود و وظیفه‌ای مشابه دسته موتور دارد. 
اکثر دسته موتورها و دسته گیربکس‌ها از فلز و لاستیک ساخته شده‌اند. بخش لاستیکی یا پلی یورتان به عنوان یک بالشتک عمل می‌کند و ارتعاشات را جذب می‌کند، در حالی که بخش فلزی موتور را در جای خود نگه می‌دارد و آن را به بدنه خودرو محکم می‌کند. برخی از دسته موتورهای جدید که هیدرولیک هستند، تکنولوژی بالایی دارند و با داشتن یک محفظه پر از مایع، ارتعاشات ناشی از موتور را کاهش می‌دهند. 

 

برای خرید دسته موتور یا استعلام قیمت دسته موتور و دسته گیربکس های برند RG100 کافی است در سایت ثبت نام کنید یا با شماره‌ 03142499900 تماس بگیرید.

 

 

انواع دسته موتور

دسته موتورهای متنوعی در بازار وجود دارند. این قطعات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با انواع مختلف وسایل نقلیه مطابقت داشته باشند و هر نوع با توجه به شرایط رانندگی و برای اهداف متفاوتی عمل می‌کند. در ادامه رایج‌ترین دسته موتورهای موجود را معرفی می‌کنیم:

1. دسته موتورهای لاستیکی سنتی (Traditional Rubber Engine Mounts) 

این قطعات متداول‌ترین دسته موتورهایی هستند که در اکثر وسایل نقلیه موجود در جاده‌ها دیده می‌شوند. اکثر دسته موتورهایی که برای ماشین‌های معمول در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد، از همین نوع هستند. این قطعات که از فلز و لاستیک بادوام ساخته شده‌اند، راه حلی ساده و مقرون به صرفه برای جذب ارتعاشات موتور هستند. 

2. دسته موتور هیدرولیک (Hydraulic Engine Mounts) 

دسته موتورهای هیدرولیک حاوی یک محفظه پر از مایع هستند که لرزش‌ها را تا حد زیادی جذب می‌کنند. این دسته موتورها معمولا در وسایل نقلیه رده بالا دیده می‌شوند و برای خودروهای لوکسی که مثلا در کشور امارات هستند، ایده‌آل هستند. این نوع دسته موتورها بسیار گران‌تر هستند و طبیعتا نویزها و ارتعاشات را تا حد زیادی کاهش می‌دهند و میرایی ارتعاش پیشرفته‌تری از خود نشان می‌دهند. 

3. دسته موتور جامد (Solid Engine Mounts) 

اکثر وسایل نقلیه با عملکرد بالا، مانند اتومبیل‌های مسابقه، اغلب از این نوع دسته موتورهای محکم استفاده می‌کنند. این قطعات که از فلز جامد یا مواد پلی‌اورتان ساخته شده‌اند، برای ایجاد پایداری فوق‌العاده طراحی شده‌اند.

4. دسته موتور فعال (Active Engine Mounts) 

دسته موتورهای فعال معمولا به صورت الکترونیکی کنترل می‌شوند و سفتی خود را در لحظه تغییر می‌دهند تا با توجه به شرایط عملکرد موتور، جذب ارتعاشات را بهینه کنند. معمولا از این قطعات در خودروهای پیشرفته‌ای مانند خودروهای برقی و هیبریدی استفاده می‌شود تا بیشترین سطح راحتی را در هنگام رانندگی فراهم کنند. 

اهمیت دسته موتور و دسته گیربکس

دسته موتورها معمولا برای چند هدف مهم طراحی و ساخته شده‌اند. یکی از این موارد مهم، کاهش لرزش است. این قطعه نقش مهمی در کاهش حرکات و ارتعاشات ناشی از حرکات موتور دارد. در صورتی که این قطعه وجود نداشته باشد، ارتعاشات به طور مستقیما به داخل کابین خودرو منتقل می‌شود و رانندگی را برای راننده و سفر را برای مسافران بسیار سخت و طاقت‌فرسا می‌کند. یکی دیگر از این وظایف مهم، جلوگیری از ناهماهنگی موتور است. دسته موتور تضمین‌کننده این موضوع است که موتور با سایر اجزای خودرو، مانند گیربکس، سیستم اگزوز و تسمه‌ها هماهنگ می‌ماند. چون ناهماهنگی می‌تواند منجر به ساییدگی و پارگی زودرس این قطعات شود؛ این نقش دسته موتور نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. وظیفه دیگر دسته موتور، جذب صدا و ارتعاشات ناشی از موتور است که در نتیجه باعث کاهش صدا و تق تق‌های مکرر می‌شود. علاوه بر این موتور را سر جای خود به خوبی محکم نگه می‌دارد؛ بنابراین از حرکات اضافی که به طور کلی بر عملکرد خودرو تاثیر می‌گذارد، جلوگیری می‌کند.

دسته موتور چگونه کار می‌کند؟ 

دسته موتور با اتصال موثر موتور به شاسی یا فریم خودرو کار می‌کند و در عین حال ارتعاشات ایجاد شده ناشی از حرکات موتور را جذب می‌کند. این موضوع سبب می‌شود که با جلوگیری از حرکت بیش از حد در هنگام شتاب‌گیری، کاهش سرعت یا در دست‌اندازها، موتور تعدیل شود. دسته موتورهای هیدرولیک و فعال می‌توانند ویژگی‌های میرایی خود را تغییر دهند تا تجربه سواری نرم‌تر و بهتری ارائه دهند. به عنوان مثال، دسته موتور در یک وسیله نقلیه پرقدرت با سرعت بالا سفت می‌شود؛ زیرا موتور برای کاهش لرزش، پایداری قدرت بیشتری تولید می‌کند. برعکس، در سرعت‌های پایین‌تر یا زمانی که موتور در حالت بیکار است، دسته نرم می‌شود تا لرزش و صدای بیشتری را جذب کند. 

علائم خرابی دسته موتور

دسته موتورها همانند هر قطعه دیگری عمر محدودی دارند و پس از مدت زمان مشخص یا محدودی از کار می‌افتند. توجه به نشانه‌های خرابی دسته موتور می‌تواند خودرو را از آسیب‌های جدی‌تر و رانندگان را از تعمیرات پرهزینه‌تر نجات دهد. برخی از علائم خرابی دسته موتور گیربکس عبارتند از:

  • افزایش لرزش ماشین: اگر در حین شتاب‌ گرفتن احساس لرزش شدید کردید، ممکن است دسته موتور خودروی شما فرسوده شده باشد. 
  • شنیدن صدای تق تق: اگر هنگام تعویض دنده صداهای عجیبی می‌شنوید، ممکن است به دلیل حرکت موتور در داخل محفظه موتور باشد. در واقع دسته موتور مستهلک شده و کارایی خود را از دست داده است. 
  • ناهماهنگی موتور: اگر متوجه شدید که موتور به نظر کج شده یا وضعیت نامناسبی دارد، این یک نشانه واضح از آسیب دیدن دسته موتور است. 
  • حرکت غیرعادی موتور: هنگامی که از حالت پارک شروع به رانندگی می‌کنید یا دنده عقب می‌روید، ممکن است متوجه حرکت یا جابجایی بیش از حد معمول موتور شوید
  • حرکت بیش از حد موتور: اگر هنگام شتاب گرفتن یا کاهش سرعت، موتور به وضوح حرکت می‌کند یا کج می‌شود، زمان تعویض دسته موتور رسیده است. 

چه عواملی باعث خرابی دسته موتور می‌شود؟ 

عوامل متعددی می‌توانند در خرابی دسته موتور نقش داشته باشند:

  • قرار گرفتن در معرض گرما: گرمای شدید مثلا در شهرهای جنوبی کشورمان یا در کشوری مثل امارات می‌تواند باعث تخریب دسته‌موتورهای لاستیکی شود و توانایی جذب ارتعاشات را از بین ببرد. 
  • نشت روغن: نشت روغن موتور مواد لاستیکی دسته موتور را ضعیف کرده و باعث خرابی زودرس آن‌ می‌شود.
  • عادات بد رانندگی: رانندگی تهاجمی، شتاب گرفتن ناگهانی و ترمز شدید می‌تواند فشار زیادی بر دسته موتور وارد کند و منجر به سایش زود هنگام آن شود.
  • فرسودگی قطعه: دسته موتور هم مانند هر قطعه دیگری به مرور زمان فرسوده می‌شود. اکثر این قطعات بسته به کاربری و محیط خودرو بین 5 تا 7 سال دوام می‌آورند.

عواقب رانندگی با دسته موتور آسیب دیده

ممکن است دسته موتور یا دسته گیربکس شما خراب شود و در تعویض آن تعلل کنید؛ اما این موضوع اصلا شوخی بردار نیست، چون اگر به رانندگی با دسته موتور آسیب دیده یا خراب ادامه دهید، عواقب شدیدی در انتظار شما خواهد بود. مثلا:

  • افزایش لرزش و صدا: ارتعاشات بیش از حد موتور می‌تواند منجر به یک سفر ناخوشایند و سخت شود.
  • آسیب به اجزای موتور: موتوری که محکم سر جای خودش قرار نگرفته است، می‌تواند به سایر اجزای موتور مانند تسمه، شیلنگ و ... آسیب برساند.
  • ایجاد فشار بر سایر دسته موتورها: معمولا به موتور چند دسته موتور متصل می‌شود. خرابی یک دسته موتور باعث افزایش فشار روی دسته‌های دیگر می‌شود و این باعث خرابی زودتر از موعد آن‌ها می‌شود. 
  • آسیب احتمالی موتور: حرکت بیش از حد موتور می‌تواند باعث آسیب دیدن خود موتور شود. در چنین مواردی ممکن است نیاز به تعمیر یا حتی تعویض موتور باشد.

به همین دلایل، تعویض دسته موتور به محض آسیب دیدن، از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری می‌کند. 

چگونه دسته موتور را بررسی کنیم؟

بررسی هر از چندگاهی دسته موتور اهمیت زیادی دارد. چون به شما کمک می‌کند مشکلات احتمالی را قبل از بدتر شدن پیدا کنید. در ادامه نحوه بررسی را بیان کرده‌ایم: 

  • بازرسی چشمی: مشاهده ترک‌های ریز روی لاستیک دسته موتور، یکی از نشانه‌های خرابی آن است. در ادامه باید منتظر نشتی یا تغییر شکل دسته باشید. اگر متوجه نشت روغن یا آسیب دیدید، زمان تعویض دسته فرا رسیده است. 
  • تست حرکت موتور: موتور را روشن کنید و ببینید که آیا موتور بیش از حد کج می‌شود یا حرکت می‌کند. تعویض دنده موتور، در زمان شتاب گرفتن یا کاهش سرعت، ممکن است نشانه‌ای از خرابی دسته موتور باشد. 
  • بازرسی حرفه‌ای: برای بررسی و دقت بیشتر، بهتر است که دسته موتور خود را نزد یک مکانیک حرفه‌ای ببرید تا توسط یک فرد متخصص بررسی شود. 

منبع: tyreplus-me 
 



logo-samandehi
  خبر نامه  
جهت اطلاع از محصولات جدید و تخفیفات ویژه فرم زیر را پر کنید

فروشگاه یا تعمیرگاه    /    راننده یا مالک خودرو
  منو ها  
  محصولات  
  تماس با ما  

تلفن دفتر مرکزی اصفهان: 03142499900 

تماس مستقیم با مدیر فروش: 09190954864

تماس مستقیم با خدمات پس از فروش: 09190954863

تلفن تماس دفتر تهران: 02188196561 

تلفن انبار مرکزی: 03142499137-8 

 

 

 

 

 

© حقوق کپی برداری برای سامانه جامع راه گاه محفوظ می باشد . طراحی و برنامه نویسی توسط طراحی و توسعه وب سایت صبا