| ||||||
سیستم سوخترسانی
سیستم سوخت خودرو شامل قطعاتی است که سوخت را ذخیره کرده و آن را از باک به موتور منتقل میکنند. این سیستم یکی از مهمترین سیستمهای خودرو برای روشن شدن و راهاندازی آن است. هر وسیلهای که شامل دستگاه احتراق باشد، به ویژه خودرو، برای اطمینان از عملکرد درست، به یک سیستم سوخت کامل نیاز دارد. در ادامه به نحوه عملکرد پمپ سوخت و سیستم سوخت رسانی ماشین و صفر تا صد سیستم سوخت رسانی انژکتوری میپردازیم. سیستم سوخت ماشین چیست؟سیستم سوخت رسانی خودرو شامل اجزای مختلفی است که با هم کار میکنند تا سوخت را از باک به موتور - برای احتراق و در نهایت به حرکت درآوردن وسیله نقلیه – منتقل کنند. عملکرد هر سیستم سوخت خودرو از مخزن سوختی که سوخت را ذخیره میکند، شروع میشود و به احتراق موتور ختم میشود؛ یعنی همان جایی که سوخت برای تولید انرژی برای خودرو سوزانده میشود.
اجزای سیستم سوخت خودرو چیست؟مخزن سوختمخزن سوخت نقطه شروع سیستم سوخت خودرو است. نقش اصلی این بخش، ذخیرهسازی سوخت قبل از تحویل به موتور در صورت لزوم است. این قسمت برای مقاومت در برابر وزن سوخت و سختیهای رانندگی طراحی شده است. برای ساخت این مخزن از مواد محکمی مانند آلومینیوم یا پلاستیک سخت مانند پلی اتیلن با چگالی بالا استفاده میشود. مخزن سوخت اغلب دارای گردن پرکننده برای سوختگیری آسان است و دارای پمپ بنزین و سنسور برای نظارت بر مقدار سوخت است. انژکتور/کاربراتور سوختانژکتور آخرین جایی است که سوخت قبل از احتراق در آن توقف میکند؛ یک دروازه است که به اندازه کافی باز میشود تا مقدار سوخت کاملی برای کارکرد موتور اندازهگیری شود. در واقع انژکتور، سوخت را با فشار بالا به محفظه احتراق موتور میرساند. نقش اصلی این دستگاه، تنظیم جریان سوخت به موتور احتراق داخلی موتور است، جایی که برای احتراق با هوا مخلوط میشود. هر انژکتور در سیستم تزریق سوخت به طور دقیق کنترل میشود تا از باز و بسته شدن دقیق در فواصل زمانی اطمینان حاصل شود تا از سرریز یا پایین آمدن سوخت جلوگیری شود. شیر ورودیدریچه باز می شود تا مخلوط هوا/سوخت به داخل محفظه احتراق کشیده شود. رسوبات روی دریچههای ورودی میتواند جریان مخلوط هوا/سوخت را در محفظه احتراق محدود کند یا تغییر دهد. سوخت میتواند به رسوبات روی شیر ورودی بچسبد و در صورت نیاز وارد محفظه احتراق نشود. افزودنی سوخت مناسب میتواند به معکوس کردن این اثرات و بازیابی عملکرد از دست رفته کمک کند. پیستونپیستون بالا و پایین میرود و فشار حاصل از احتراق را به حرکت تبدیل میکند. افزودنیهای شویندهای که میتوانند به حذف یا کاهش رسوبها کمک کنند، در کاهش یا از بین بردن قابلیت حرکت و از دست دادن عملکرد مرتبط با رسوب مؤثر هستند. محفظه احتراقدر این محفظه سوختن مخلوط هوا/سوخت اتفاق میافتد. رسوبات در محفظه احتراق میتواند بر انتقال حرارت و فشردهسازی هوا/سوخت تاثیر بگذارد. گرمای بیش از حد میتواند باعث اشتعال زودرس و ضربه زدن شود. پمپ سوختپمپ سوخت خودرو بنزین را با فشار لازم از باک به موتور منتقل میکند. طراحی یک خودروی معمولی به گونهای است که نیروی جاذبه یا حرکت کلی رانندگی برای به حرکت درآوردن سوخت موجود در باک به سمت موتور کافی نیست. بنابراین نیاز به منبع فشار اضافی وجود دارد که این نقش را پمپ بنزین ایفا میکند. پمپ سوخت، بنزین را از مخزن خارج میکند و منبع سوخت ثابتی را برای موتور برای تولید انرژی خودرو فراهم میکند. ساختمان پمپ سوخت معمولا کمی پیچیده است و طراحی و ساخت آن نیز کار راحتی نیست. فیلتر سوختفیلتر بنزین از رسیدن ناخالصیها مانند کثیفی، زباله و زنگ موجود در سوخت به موتور جلوگیری میکند. موتور خودرو باید سوخت تمیزی دریافت کند تا از عملکرد مطلوب و طول عمر آن، اطمینان حاصل شود. گرفتگی یا کثیف بودن فیلتر بنزین جریان سوخت را محدود میکند و عملکرد موتور را محدود میکند. خطوط سوخت و شیلنگخطوط سوخت و شیلنگها لولهها را به هم متصل میکنند و این در واقع وسیلهای است که سوخت از طریق آن از مخزن به موتور میرود. این قطعات معمولا از مواد بادوام مانند فولاد، آلومینیوم یا لاستیک تقویتشده ساخته میشوند تا در برابر فشار بالای سوخت و طبیعت خورنده مقاومت کنند. همچنین یک مسیر امن و بدون نشتی را برای تحویل سوخت تضمین میکنند؛ با این حال، هر گونه آسیب یا فرسودگی به خطوط سوخت و شیلنگها میتواند منجر به نشتی، اتلاف سوخت یا خطرات آتشسوزی شود. تنظیم کننده فشار سوختتنظیم کننده فشار سوخت اغلب نزدیک انژکتور سوخت قرار دارد و عملکردهای مشابهی را برای تنظیم فشار سوخت در سیستم سوخت خودرو انجام میدهد. این بخش، فشار سوخت ثابت را در خطوط سوخت تضمین میکند، حتی زمانی که سوخت باید به مخازن بازگردانده شود. همچنین، تضمین میکند که انژکتورهای سوخت، بدون توجه به تغییرات بار دور موتور، جریان ثابتی از سوخت دریافت کنند. این ویژگی در تنظیم مخلوط هوا و سوخت و بهینه سازیِ راندمان سوخت اهمیت دارد. سیستم سوخت رسانی خودرو چگونه کار میکند؟عملکرد سیستم سوخت خودرو با سوخت ذخیره شده در باک شروع میشود و تا زمانی که موتور به آن نیاز داشته باشد آن را حفظ میکند. بنابراین، پس از روشن کردن جرقه خودرو، پمپ بنزین سوخت را از مخزن از طریق خطوط سوخت به سمت فیلتر هدایت میکند تا آن را از شر هرگونه ناخالصی خلاص کند. سپس سوختِ فیلتر شده به سمت انژکتورهای سوخت میرود. سپس انژکتورهای سوخت عملکرد خود را انجام میدهند و بسته به نوع سیستم، سوخت را به داخل منیفولد ورودی یا مستقیما به داخل محفظه احتراق فشار میدهند. پس از آن، سوخت انژکتور با هوا مخلوط شده و به داخل محفظه احتراق کشیده میشود. شمع، مخلوط سوخت و هوا را مشتعل میکند و احتراق ایجاد میکند که این نیروی موتور را تامین میکند. این روند برای اطمینان از عملکرد روان خودرو ادامه پیدا میکند. در همان زمان، تنظیم کننده فشار سوخت نیز کار میکند و فشار سوخت را در طول این فرآیند ثابت نگه میدارد. انواع سیستمهای تزریق سوختسیستم تزریق سوخت بسته به طراحی سوخت خودرو به اشکال مختلفی ارائه میشود. صرف نظر از نوع سیستم تزریق خودرو، همه آنها تامین سوخت ثابت در محفظه احتراق را تضمین میکنند. در ادامه به طور مختصر به بررسی انواع مختلف سیستمهای تزریق سوخت میپردازیم. سیستم تزریق سوخت تک نقطهای یا دریچه گازسیستم تزریق تک نقطهای اولین طرحی است که جایگزین سیستم کاربراتوری شده است. این سیستم دارای طراحی ساده و مقرون به صرفه است که اغلب یک نازل انژکتوری (گاهی اوقات دو) روی بدنه دریچه گاز دارد که سوخت را به منیفولد ورودی موتور تزریق میکند. در حالی که این سیستم فرآیند تزریق سوخت دقیقتری نسبت به کاربراتور ارائه میدهد، به همان اندازه کارآمد نیست و در نتیجه به سیستمهای پیچیدهتری نیاز دارد. تزریق سوخت چند نقطهای (PFI)این سیستم تزریق سوخت چند نقطهای، سوخت را به هر سیلندر خارج از منیفولد ورودی تزریق میکند. در اینجا سوخت قبل از ورود به موتور احتراقی با هوا مخلوط میشود. این سیستم دقیقتر از تزریق تک نقطهای است که باعث میشود راندمان سوخت بهتری داشته باشد و عملکرد خودرو را بهینه کند. سیستم تزریق مستقیم سوخت (DFI)همانطور که از نام این سیستم پیداست، سیستم تزریق مستقیم سوخت، سوخت را به طور مستقیم به سیلندر موتور تزریق میکند؛ یعنی همان جایی که احتراق تحت فشار بالا رخ میدهد. این سیستم در موتورهای دیزلی رایجتر است، اگرچه در حال حاضر در موتورهای گازی هم محبوبیت پیدا کرده است. این روشِ اندازهگیری بهتر سوخت، افزایش راندمان و تولید نیرو را به ویژه در موتورهای با کارایی بالا و مدرن فراهم میکند. تزریق سوخت متوالیسیستم تزریق سوخت متوالی کم و بیش نوعی از روش چند نقطهای است. همانطور که از نام آن مشخص است، سوخت به صورت متوالی به سیلندر تزریق میشود. موتور دستور شلیک را میدهد و باعث تزریق قوی سوخت به سیلندر میشود. هر نازل انژکتور به طور مستقل عمل میکند و سوخت را یکی یکی به هر سیلندر میرساند. این تزریق سوخت کنترل شده و تنظیم شده، مصرف سوخت را افزایش میدهد و در عین حال عملکرد را بهینه میکند. این سیستم، پیچیدهتر و حتی گرانتر از تزریق سوخت چند نقطهای معمولی است. بخش هایی از سیستمهای سوخت خودرو سفارشی سازی شدهسفارشیسازیِ اجزای سیستم سوخت خودرو همیشه عملکرد خودرو را متناسب با مشخصات مالک یا کاربر خودرو بهبود میبخشد. در زیر، اجزای معمولی سیستمهای سوخت را که اغلب سفارشی میشوند، مورد بحث قرار میدهیم. مخازن سوخت سفارشیسفارشی کردن مخزن سوخت خودرو به شما این امکان را میدهد که اشکال، اندازهها و گزینههای مواد مختلفی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای خاص یا اهداف عملکرد خودرو شما مطابقت دارند. برای مثال، ماشینهای با عملکرد بالا و مسابقهای معمولا محدودیت وزن را به عنوان یک نیاز اولیه دارند. بنابراین، استفاده از مواد سبک وزن مانند فیبر کربن برای ایجاد مخازن سوخت ممکن است وزن را بدون به خطر انداختن ظرفیت سوخت مورد نیاز کاهش دهد. علاوه بر این، مخازن سوخت سفارشی نیز ممکن است به توزیع بهتر وزن در سرتاسر وسیله نقلیه کمک کند و هندلینگ و پایداری را بهبود بخشد. پمپ سوخت و انژکتورارتقاء پمپهای سوخت و انژکتورها یک اصلاح موثر با کارایی بالا است که هدف آن بهبود عملکرد سیستم سوخت است. پمپهای سوخت سفارشی و انژکتورها باعث افزایش سوخترسانی به موتور میشود. به عنوان مثال، یک پمپ سوخت با جریان بالا تضمین میکند که موتور منبع سوخت کافی دریافت کند. این ویژگی سفارشی برای موتورهای توربوشارژ یا سوپرشارژر که به سوخت بیشتری نیاز دارند سودمندتر است. به همین ترتیب، انژکتورهای با کارایی بالا مقادیر دقیقی از سوخت را ارائه میکنند، احتراق را بهینه میکنند و قدرت موتور را افزایش میدهند. سیستمهای مدیریت سوختسیستمهای مدیریت سوخت سفارشی کنترل دقیقی بر تحویل سوخت دارند و تنظیم موتور را ارتقا میدهند. این سیستمها به رانندگان اجازه میدهند تا نقشههای سوخت را تنظیم کنند، نسبت هوا به سوخت را مدیریت کنند و تنظیمات عملکرد را برای شرایط مختلف رانندگی تنظیم کنند. این سفارشیسازی بهویژه برای موتورهای اصلاحشده، خودروهای ورزشی یا مسابقهای مفید است. اصلاح سیستم مدیریت سوخت عملکرد مطلوب را تضمین میکند و بازده سوخت را به حداکثر میرساند و در عین حال خطر ضربه یا انفجار موتور را به حداقل میرساند. مشکلات پمپ سوخت و نکات تعمیر و نگهداری برای سیستمهای سوخت خودروتا اینجا در مورد اهمیت سیستمهای سوخت خودرو برای حصول اطمینان از عملکرد بهینه موتور و کارکرد خودرو تاکید کردهایم. بنابراین، هر گونه مشکل احتمالی در این سیستم، عملکرد خودرو را تغییر خواهد داد. در ادامه، برخی از مشکلات احتمالی سیستمهای سوخت خودرو را بررسی میکنیم و نکات مهم برای جلوگیری از آنها را ارائه میدهیم. مسدود شدن فیلتر سوختگرفتگی فیلتر سوخت جریان سوخت به موتور را محدود میکند. این مشکل بازده سوخت را تغییر داده و علائمی مانند کاهش قدرت موتور، کندوپاش و خاموشی موتور را نشان میدهد. راه جلوگیری از این مشکل تعویض فیلتر بنزین در مواقع ضروری است. البته مشخص نیست که چه زمانی باید فیلتر را تعویض کنید، باید به دفترچه راهنمای خودرو یا یک تعمیرکار خبره مراجعه کنید. پمپ سوخت معیوببه یاد داشته باشید که پمپ بنزین یا پمپ گازوئیل قطعهای مهم برای تامین فشار لازم به منظور هدایت سوخت به داخل موتور است. بنابراین، پمپ بنزین معیوب ممکن است تولید برق را کاهش دهد و در نتیجه باعث از دست دادن نیرو، ایجاد مشکل در راهاندازی خودرو یا خاموش شدن کامل موتور شود. علائم رایج پمپ بنزین معیوب شامل صدای ناله از باک بنزین، عملکرد نادرست موتور، شتاب ضعیف یا حتی داغ شدن بیش از حد آن است. یکی از کارآمدترین راهها برای جلوگیری از خرابی پمپ بنزین این است که اطمینان حاصل کنید که سطح سوخت در باک شما بیش از حد پایین نیست. همچنین، باید از سالم بودن فیلتر بنزین اطمینان حاصل کنید تا از آلودگیهایی که ممکن است به یکپارچگی پمپ آسیب وارد کنند، جلوگیری کنید. مصرف سوخت ضعیفمصرف سوخت ضعیف میتواند ناشی از مشکلات مختلفی باشد، از جمله خرابی انژکتور سوخت، فیلتر هوای کثیف یا فشار نادرست سوخت. هنگامی که هر یک از اجزای سیستم سوخت خودرو تحت تأثیر قرار میگیرد، ممکن است منجر به راندمان ضعیف این سیستم شود. بنابراین، همیشه باید از مکانیک خود بخواهید که یکپارچگی هر بخش از سیستم سوخت رسانی ماشین شما را تأیید کند. علاوه بر این تعمیر و نگهداری منظم سایر اجزای خودرو مانند فیلتر هوا، شمعها، سنسورهای اکسیژن، تراز چرخها و ... به مصرف بهینه سوخت کمک میکند. خرابی سیستم سوختخرابی سیستم سوخت میتواند به دلیل نشتی، سنسورهای معیوب یا خطوط سوخت آسیب دیده رخ دهد. علائم معمولی آسیب سیستم سوخت خودرو عبارتند از توقف موتور، رسیدن بوی سوخت به مشامتان یا نشتیهای قابل مشاهده. بازرسیهای معمول و تعمیرات به موقع اجزای سیستم سوخت رسانی معیوب میتواند از خرابی کامل سیستم جلوگیری کرده و ایمنی خودرو را حفظ کند. نتیجه گیریسیستم سوخت بخش بسیار مهم و جدایی ناپذیر خودرو است که برای عملکرد صحیح خودرو مورد نیاز است. بدون این سیستم، خودرو قادر به کار نخواهد بود. بنابراین لازم است درک روشنی از اجزای مختلف و عملکرد آنها داشته باشیم. برخی از خودروها دارای حسگرهای ضربه هستند که برای تعیین ضربه موتور یا قبل یا بعد از انفجار استفاده میشوند. با استفاده از این سنسورها، کامپیوتر موتور را جدا میکند تا این علامت را که تأثیر نامطلوبی بر عملکرد دارد، از بین ببرد. رسوبات سیستم سوخت باعث ایجاد مشکل می شود، به همین دلیل تمیز نگه داشتن سیستم سوخت رسانی نیز بسیار مهم است. منبع: stp | autoprotoway |
||||||
| ||||||
© حقوق کپی برداری برای سامانه جامع راه گاه محفوظ می باشد . طراحی و برنامه نویسی توسط طراحی و توسعه وب سایت صبا |