.:: سامانه جامع راه گاه - سیستم خنک‌کننده ::.
gear gear
سامانه جامع راه گاه
لیست محصولات

سیستم خنک‌کننده

 

برند خودرو  
همه
کشنده ولوو
اتوبوس اسکانیا
کشنده و کامیون بنز
کشنده رنو
اتوبوس ولوو
  نمایش موارد بیشتر
برند قطعه  
همه
RG100
SPCO
وضعیت گارانتی  
همه
بدون گارانتی
لاستیک چهارگوش سینی واترپمپ کشنده و اتوبوس ولوو  FM-FH-B9R
لاستیک چهارگوش سینی واترپمپ کشنده رنو
واتر پمپ FH13
واتر پمپ
واتر پمپ FH13
واتر پمپ FM9
واتر پمپ
واتر پمپ FM9
واتر پمپ کشنده ولو N10
واتر پمپ کشنده ولوو FH12
واتر پمپ کشنده رنو پریمیوم
واتر پمپ اتوبوس ولوو  B9R
واسط پنکه F توربو
پنکه و لوازم
واسط پنکه F توربو
واسط پنکه کشنده ولوو F اینترکولر
واسط پروانه بنز (پولی بالانس)
واسط پروانه بنز (پولی بالانس) بنز مایلر
واسط دوشی آب (پلاستیک-مشکی) کشنده رنو
واسط دوشی آب ولوو FM9
دوشی و کانکتورهای آب
واسط دوشی آب ولوو FM9
واسط دوشی آب کشنده ولوو FH13 برند rg100
واسط دوشی آب کشنده ولوو FH13 برند SPCO
واسطه آلومینیومی دوشی آب
دوشی و کانکتورهای آب
واسطه آلومینیومی دوشی آب
واسطه آلومینیومی دوشی آب کشنده رنو
واسطه دوشی آب  (پلاستیک-مشکی) کشنده رنو
واشر عینکی دوشی آب کشنده رنو
دوشی و کانکتورهای آب
واشر عینکی دوشی آب کشنده رنو
پولی فولادی پیچ خور (رول فرمینگ - 125)
پولی فولادی پیچ خور کشنده رنو (قطر 155)
پولی فولادی پیچی ولوو  FH13 و FH16  (قطر 125)
پولی فولادی پیچی ولوو FH13 (رول فرمینگ - قطر 155)
پولی فولادی پیچی اتوبوس ولوو B9R (قطر 155)
پولی چدنی واتر پمپ کامیون ولوو FM9 (قطر 148)
پولی چدنی پیچ خور کشنده رنو (قطر 148)
پولی چدنی پیچی کشنده ولوو FH13 (قطر 155)
پولی چدنی پرسی واترپمپ کشنده رنو (قطر 140)
پولی واتر پمپ رنو پریمیوم (قطر 148)
پولی پرسی چدنی واتر پمپ  کامیون ولو FM9 (قطر 140)
پولی آلومینیومی واترپمپ ( قطر 148)کشنده ولوو
پولی دو تسمه دور کوچک  کشنده ولوو F توربو
پولی دو تسمه دور کوچک کشنده ولوو F اینترکولر
پولی دو تسمه دور بزرگ کشنده ولوو F اینترکولر
پولی دو تسمه دور بزرگ کشنده ولوو F توربو
پروانه رادیاتور (8 پره) کشنده ولوو F12
پروانه رادیاتور (8 پره) کشنده ولوو N10 قدیم
پروانه رادیاتور (9پره) کشنده ولوو N10 جدید
پروانه رادیاتور (9پره) کشنده ولوو N12

1
2
3

سیستم خنک‌کننده یکی از اجزای حیاتی هر وسیله نقلیه است، به‌ویژه در کامیون‌های سنگین بزرگ که در آن موتور برای حمل بارهای سنگین در مسافت‌های طولانی سخت کار می‌کند. درک نحوه عملکرد سیستم خنک کننده و نحوه نگهداری از آن برای کارکرد روان‌تر کامیون و جلوگیری از تعمیرات پرهزینه ضروری است. سیستم خنک کننده جزء حیاتی کامیون های سنگین است که به تنظیم دمای موتور و جلوگیری از گرمای بیش از حد کمک می‌کند. با درک نحوه عملکرد سیستم خنک کننده و نحوه نگهداری از آن، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که کامیون یا تریلی روان و کارآمد است و خطر تعمیرات پرهزینه و خرابی را به حداقل می‌رساند. بازرسی منظم، تعمیر و نگهداری، و تعمیرات سریع کلید حفظ سیستم خنک کننده کامیون شما در بهترین شرایط است. در این مقاله، اصول اولیه سیستم خنک‌کننده در کامیون‌های سنگین، اجزای آن و نحوه اطمینان از عملکرد کارآمد آن را بررسی خواهیم کرد.

هدف از وجود سیستم خنک کننده 

وظیفه اصلی سیستم خنک کننده حفظ دمای کارکرد موتور در محدوده ایمن است. موتور در هنگام احتراق مقدار قابل توجهی گرما تولید می‌کند و اگر به درستی کنترل نشود، این گرما می‌تواند به اجزای موتور آسیب برساند و عملکرد را کاهش دهد. سیستم خنک کننده تضمین می‌کند که موتور در دمای مطلوب برای کارایی و طول عمر کار می‌کند.
سیستم خنک کننده از شش جزء کلیدی تشکیل شده است: 

  • فن خنک کننده (cooling fan): فن به کشیدن هوا از طریق رادیاتور کمک می‌کند و به فرآیند خنک سازی کمک می‌کند، به خصوص در سرعت‌های پایین یا زمانی که وسیله نقلیه ساکن است. 
  • رادیاتور (radiator) و پروانه رادیاتور: رادیاتور جزء مرکزی سیستم خنک کننده است. این یک مبدل حرارتی است که گرما را از خنک کننده به هوای بیرون منتقل می‌کند.
  • واترپمپ یا پمپ آب (water pump): پمپ آب مایع خنک کننده را از طریق موتور و رادیاتور به گردش در می‌آورد و از انتقال موثر گرما اطمینان حاصل می‌کند.
  • ترموستات (thermostat): ترموستات جریان مایع خنک کننده را بر اساس دمای موتور تنظیم می‌کند و به حفظ دمای کارکرد ثابت کمک می‌کند.
  • جنت‌ها یا شیلنگ‌های لاستیکی (rubber hoses) 
  • و ضد یخ / خنک کننده (antifreeze/coolant): مایع خنک کننده که اغلب مخلوطی از آب و ضد یخ است، گرما را از موتور جذب کرده و برای دفع به رادیاتور می‌برد.

بخش‌های جزئی دیگری هم در سیستم خنک کننده ماشین وجود دارد. مانند پنکه، فن یا پروانه رادیاتور، سینی واترپمپ و پولی واترپمپ ها، سینی آب بغل ، دوشی آب و کانکتورها ، لوله آب و ... 
اگر یکی از این قطعات خراب شود، می‌تواند یک واکنش زنجیره‌ای ایجاد کند و تریلی یا کامیون شما را برای تعمیر به مغازه بفرستد. در ادامه انواع بخش‌های سیستم خنک کننده ماشین سنگین و تریلی‌ها را بررسی می‌کنیم. 

نقش رادیاتور در سیستم های خنک کننده 

رادیاتور جزء اصلی هر سیستم خنک‌کننده است. وظیفه اصلی این بخش، دفع گرمای جذب شده توسط مایع خنک کننده از موتور است. همانطور که موتور کار می‌کند، گرما تولید می‌کند که توسط مایع خنک‌کننده در حال گردش در محدوده موتور جذب می‌شود. این خنک‌کننده داغ سپس به داخل رادیاتور می‌ریزد و در آنجا با عبور هوا از پره‌های رادیاتور خنک می‌شود. در کامیون‌های سنگین، رادیاتورها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای تحمل دمای عملیاتی بالاتر و اطمینان از عملکرد مؤثر در شرایط سخت، مقاوم باشند.

فن کلاچ و دینامیک فن خنک کننده 

به رادیاتور یک فن خنک‌کننده متصل است که توسط کلاچ فن تنظیم می‌شود. نقش کلاچ فن افزایش یا کاهش سرعت فن خنک کننده بسته به دمای موتور و هوای عبوری از رادیاتور است. این تضمین می‌کند که فن فقط با سرعت مورد نیاز کار کند و این به طور محافظه‌کارانه انرژی مصرف می‌کند و استهلاک را کاهش می‌دهد. وقتی موتور خنک است، کلاچ فن را جدا می‌کند تا در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود و صدا کاهش یابد. با این حال، هنگامی که دمای موتور افزایش می‌یابد، کلاچ فن را درگیر می‌کند و هوای بیشتری را از طریق رادیاتور می‌کشد تا خنک کننده بیشتر شود.

عملکرد روکش فن 

در اطراف فن خنک کننده، روکش فن قرار دارد؛ قطعه‌ای که نقش مهمی در هدایت جریان هوا به داخل رادیاتور دارد. با متمرکز کردن هوا برای حرکت موثر در سطح رادیاتور، روکش فن کارایی سیستم خنک‌کننده را افزایش می‌دهد و از گرم شدن بیش از حد موتور به ویژه در هنگام بارهای سنگین یا در شرایط دمای بالا جلوگیری می‌کند.

واتر پمپ: خنک کننده در گردش 

واتر پمپ یکی دیگر از اجزای حیاتی است که وظیفه گردش مداوم مایع خنک کننده در سرتاسر موتور و بازگشت به رادیاتور را بر عهده دارد. واتر پمپ که توسط تسمه سرپانتین هدایت می‌شود، حرکت مایع خنک کننده را تضمین می‌کند و تبادل حرارت ثابت از موتور به رادیاتور را تسهیل می‌کند. بدون وجود یک واتر پمپ موثر، مایع خنک‌کننده راکد می‌شود که منجر به افزایش سریع دمای موتور و آسیب احتمالی موتور می‌شود. 

نقش حیاتی جنت یا شیلنگ های خنک کننده 

اتصال همه قطعات سیستم خنک کننده به وسیله جنت ها یا شیلنگ های خنک کننده انجام می‌شود. این شیلنگ ها مایع خنک کننده را از رادیاتور به موتور و بخش عقب می‌برند. آنها باید فشار و دمای بالا را بدون تخریب تحمل کنند. با گذشت زمان، شیلنگ ها ممکن است شکننده یا متورم شوند که منجر به نشتی و کاهش راندمان سیستم خنک کننده می‌شود. بازرسی‌های منظم برای شناسایی مشکلات احتمالی شیلنگ قبل از اینکه منجر به خرابی سیستم شود، بسیار مهم است. 

خنک کننده روغن و کولر انتقال: محافظت از اجزای اصلی 

علاوه بر سیستم خنک کننده اصلی، خودروهای سنگین اغلب دارای یک خنک کننده روغن و یک خنک کننده گیربکس هستند. خنک کننده روغن به حفظ دمای بهینه روغن کمک می‌کند و در نتیجه از قطعات متحرک موتور در برابر سایش بیش از حد محافظت می‌کند. به طور مشابه، خنک کننده انتقال (Transmission Cooler) کمک می‌کند تا سیال انتقال را در دمای پایدار نگه دارد، که برای طول عمر و کارایی سیستم انتقال بسیار مهم است. هر دو کولر بر اساس همان اصل رادیاتور کار می‌کنند و از جریان هوا برای کاهش دمای سیال استفاده می‌کنند و در نتیجه عملکرد و دوام کلی خودرو را افزایش می‌دهند. 

کمربند سرپانتین (Serpentine Belt): عملکرد قطعه رانندگی 

تسمه سرپانتین برای سیستم خنک کننده یکپارچه است زیرا پمپ آب، کلاچ فن و گاهی اوقات حتی کولرهای روغن و گیربکس را تغذیه می‌کند. این تسمه باید بارهای مکانیکی قابل توجهی را تحمل کند و در برابر گرما و سایش مقاومت کند. تسمه سرپانتین فرسوده یا شکسته می‌تواند منجر به از کار افتادن سیستم خنک کننده، گرم شدن بیش از حد موتور و آسیب شدید احتمالی موتور شود.

حفظ سیستم خنک کننده 

نگهداری صحیح سیستم خنک کننده برای اطمینان از طول عمر و عملکرد آن ضروری است. در اینجا برخی از وظایف اصلی تعمیر و نگهداری آورده شده است:

  • بازرسی‌های منظم: سطح مایع خنک کننده، جنت ها یا شیلنگ‌ها و رادیاتور را از نظر نشتی یا آسیب به طور مرتب بررسی کنید.
  • شستشوی مایع خنک کننده: برای جلوگیری از خوردگی و تجمع مایع خنک کننده را به صورت دوره‌ای بر اساس توصیه‌های سازنده شستشو و تعویض کنید.
  • بازرسی شیلنگ: جنت ها یا شیلنگ‌ها را از نظر ساییدگی یا نشتی بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را تعویض کنید.
  • بررسی ترموستات: مطمئن شوید که ترموستات به درستی کار می‌کند و اگر دمای مناسب را حفظ نمی‌کند، آن را تعویض کنید.
  • بازرسی رادیاتور: رادیاتور را برای علائم خوردگی یا آسیب بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعمیر یا تعویض کنید.
  • بازرسی فن: اطمینان حاصل کنید که فن به درستی کار می‌کند و اگر خنک کننده کافی نیست آن را تعویض کنید. 

علائم مشکلات سیستم خنک کننده 

موضوع مهم این است که از علائم مشکلات سیستم خنک کننده آگاه باشید تا بتوانید به سرعت آنها را برطرف کنید. علائم رایج عبارتند از:

  • گرمای بیش از حد: اگر گیج دمای موتور در ناحیه قرمز باشد یا متوجه شدید بخار از محفظه موتور می‌آید، نشانه گرم شدن بیش از حد است.
  • نشتی مایع خنک کننده: ریزش مایع خنک کننده در زیر خودرو یا نشتی قابل مشاهده از جنت ها یا رادیاتور نشان‌دهنده وجود مشکل است.
  • سطح خنک کننده پایین: اگر مرتبا نیاز به شارژ مایع خنک کننده دارید، ممکن است نشتی یا مشکل دیگری وجود داشته باشد.


منبع: beachtruckrvcenter nationalfleetmgt 

 



logo-samandehi
  خبر نامه  
جهت اطلاع از محصولات جدید و تخفیفات ویژه فرم زیر را پر کنید

فروشگاه یا تعمیرگاه    /    راننده یا مالک خودرو
  منو ها  
  محصولات  
  تماس با ما  

تلفن دفتر مرکزی اصفهان: 03142499900 

تماس مستقیم با مدیر فروش: 09190954864

تماس مستقیم با خدمات پس از فروش: 09190954863

تلفن تماس دفتر تهران: 02188196561 

تلفن انبار مرکزی: 03142499137-8 

 

 

 

 

 

© حقوق کپی برداری برای سامانه جامع راه گاه محفوظ می باشد . طراحی و برنامه نویسی توسط طراحی و توسعه وب سایت صبا