| ||||||
سیستم خنککننده
سیستم خنککننده یکی از اجزای حیاتی هر وسیله نقلیه است، بهویژه در کامیونهای سنگین بزرگ که در آن موتور برای حمل بارهای سنگین در مسافتهای طولانی سخت کار میکند. درک نحوه عملکرد سیستم خنک کننده و نحوه نگهداری از آن برای کارکرد روانتر کامیون و جلوگیری از تعمیرات پرهزینه ضروری است. سیستم خنک کننده جزء حیاتی کامیون های سنگین است که به تنظیم دمای موتور و جلوگیری از گرمای بیش از حد کمک میکند. با درک نحوه عملکرد سیستم خنک کننده و نحوه نگهداری از آن، میتوانید اطمینان حاصل کنید که کامیون یا تریلی روان و کارآمد است و خطر تعمیرات پرهزینه و خرابی را به حداقل میرساند. بازرسی منظم، تعمیر و نگهداری، و تعمیرات سریع کلید حفظ سیستم خنک کننده کامیون شما در بهترین شرایط است. در این مقاله، اصول اولیه سیستم خنککننده در کامیونهای سنگین، اجزای آن و نحوه اطمینان از عملکرد کارآمد آن را بررسی خواهیم کرد. هدف از وجود سیستم خنک کنندهوظیفه اصلی سیستم خنک کننده حفظ دمای کارکرد موتور در محدوده ایمن است. موتور در هنگام احتراق مقدار قابل توجهی گرما تولید میکند و اگر به درستی کنترل نشود، این گرما میتواند به اجزای موتور آسیب برساند و عملکرد را کاهش دهد. سیستم خنک کننده تضمین میکند که موتور در دمای مطلوب برای کارایی و طول عمر کار میکند.
بخشهای جزئی دیگری هم در سیستم خنک کننده ماشین وجود دارد. مانند پنکه، فن یا پروانه رادیاتور، سینی واترپمپ و پولی واترپمپ ها، سینی آب بغل ، دوشی آب و کانکتورها ، لوله آب و ... نقش رادیاتور در سیستم های خنک کنندهرادیاتور جزء اصلی هر سیستم خنککننده است. وظیفه اصلی این بخش، دفع گرمای جذب شده توسط مایع خنک کننده از موتور است. همانطور که موتور کار میکند، گرما تولید میکند که توسط مایع خنککننده در حال گردش در محدوده موتور جذب میشود. این خنککننده داغ سپس به داخل رادیاتور میریزد و در آنجا با عبور هوا از پرههای رادیاتور خنک میشود. در کامیونهای سنگین، رادیاتورها به گونهای طراحی شدهاند که برای تحمل دمای عملیاتی بالاتر و اطمینان از عملکرد مؤثر در شرایط سخت، مقاوم باشند. فن کلاچ و دینامیک فن خنک کنندهبه رادیاتور یک فن خنککننده متصل است که توسط کلاچ فن تنظیم میشود. نقش کلاچ فن افزایش یا کاهش سرعت فن خنک کننده بسته به دمای موتور و هوای عبوری از رادیاتور است. این تضمین میکند که فن فقط با سرعت مورد نیاز کار کند و این به طور محافظهکارانه انرژی مصرف میکند و استهلاک را کاهش میدهد. وقتی موتور خنک است، کلاچ فن را جدا میکند تا در مصرف سوخت صرفهجویی شود و صدا کاهش یابد. با این حال، هنگامی که دمای موتور افزایش مییابد، کلاچ فن را درگیر میکند و هوای بیشتری را از طریق رادیاتور میکشد تا خنک کننده بیشتر شود. عملکرد روکش فندر اطراف فن خنک کننده، روکش فن قرار دارد؛ قطعهای که نقش مهمی در هدایت جریان هوا به داخل رادیاتور دارد. با متمرکز کردن هوا برای حرکت موثر در سطح رادیاتور، روکش فن کارایی سیستم خنککننده را افزایش میدهد و از گرم شدن بیش از حد موتور به ویژه در هنگام بارهای سنگین یا در شرایط دمای بالا جلوگیری میکند. واتر پمپ: خنک کننده در گردشواتر پمپ یکی دیگر از اجزای حیاتی است که وظیفه گردش مداوم مایع خنک کننده در سرتاسر موتور و بازگشت به رادیاتور را بر عهده دارد. واتر پمپ که توسط تسمه سرپانتین هدایت میشود، حرکت مایع خنک کننده را تضمین میکند و تبادل حرارت ثابت از موتور به رادیاتور را تسهیل میکند. بدون وجود یک واتر پمپ موثر، مایع خنککننده راکد میشود که منجر به افزایش سریع دمای موتور و آسیب احتمالی موتور میشود. نقش حیاتی جنت یا شیلنگ های خنک کنندهاتصال همه قطعات سیستم خنک کننده به وسیله جنت ها یا شیلنگ های خنک کننده انجام میشود. این شیلنگ ها مایع خنک کننده را از رادیاتور به موتور و بخش عقب میبرند. آنها باید فشار و دمای بالا را بدون تخریب تحمل کنند. با گذشت زمان، شیلنگ ها ممکن است شکننده یا متورم شوند که منجر به نشتی و کاهش راندمان سیستم خنک کننده میشود. بازرسیهای منظم برای شناسایی مشکلات احتمالی شیلنگ قبل از اینکه منجر به خرابی سیستم شود، بسیار مهم است. خنک کننده روغن و کولر انتقال: محافظت از اجزای اصلیعلاوه بر سیستم خنک کننده اصلی، خودروهای سنگین اغلب دارای یک خنک کننده روغن و یک خنک کننده گیربکس هستند. خنک کننده روغن به حفظ دمای بهینه روغن کمک میکند و در نتیجه از قطعات متحرک موتور در برابر سایش بیش از حد محافظت میکند. به طور مشابه، خنک کننده انتقال (Transmission Cooler) کمک میکند تا سیال انتقال را در دمای پایدار نگه دارد، که برای طول عمر و کارایی سیستم انتقال بسیار مهم است. هر دو کولر بر اساس همان اصل رادیاتور کار میکنند و از جریان هوا برای کاهش دمای سیال استفاده میکنند و در نتیجه عملکرد و دوام کلی خودرو را افزایش میدهند. کمربند سرپانتین (Serpentine Belt): عملکرد قطعه رانندگیتسمه سرپانتین برای سیستم خنک کننده یکپارچه است زیرا پمپ آب، کلاچ فن و گاهی اوقات حتی کولرهای روغن و گیربکس را تغذیه میکند. این تسمه باید بارهای مکانیکی قابل توجهی را تحمل کند و در برابر گرما و سایش مقاومت کند. تسمه سرپانتین فرسوده یا شکسته میتواند منجر به از کار افتادن سیستم خنک کننده، گرم شدن بیش از حد موتور و آسیب شدید احتمالی موتور شود. حفظ سیستم خنک کنندهنگهداری صحیح سیستم خنک کننده برای اطمینان از طول عمر و عملکرد آن ضروری است. در اینجا برخی از وظایف اصلی تعمیر و نگهداری آورده شده است:
علائم مشکلات سیستم خنک کنندهموضوع مهم این است که از علائم مشکلات سیستم خنک کننده آگاه باشید تا بتوانید به سرعت آنها را برطرف کنید. علائم رایج عبارتند از:
|
||||||
| ||||||
© حقوق کپی برداری برای سامانه جامع راه گاه محفوظ می باشد . طراحی و برنامه نویسی توسط طراحی و توسعه وب سایت صبا |